Publication:
นวัตกรรมผลิตภัณฑ์พื้นบ้านของผู้ประกอบการชาติพันธุ์กะเหรี่ยง อำเภออมก๋อย จังหวัดเชียงใหม่

dc.contributor.advisorPusanisa Thechatakerngen
dc.contributor.advisorภูษณิศา เตชเถกิงth
dc.contributor.authorChonlada Inprangen
dc.contributor.authorชลดา อินปรางค์th
dc.contributor.otherMaejo University. Business Administrationen
dc.creatorChonlada Inprang
dc.creatorชลดา อินปรางค์
dc.date.accessioned2020-08-28T09:44:37Z
dc.date.available2020-08-28T09:44:37Z
dc.date.issued2020-06-01
dc.descriptionMaster of Business Administration (Master of Business Administration (Business Administration))en
dc.descriptionบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บริหารธุรกิจ))th
dc.description.abstractThe objectives of this qualitative and qualitative study were to investigate: 1) local product innovation of Karen ethnic group entrepreneurs; 2) factors on local production innovation of the Karen entrepreneurs; and 3) form of local product innovation of the Karen entrepreneurs, Om Koi district, Chiang Mai province were interviewed. Results of the study implied that the Karen entrepreneurs had an innovation concept on creative thinking and data tools supporting pattern design were from customers, the Karen entrepreneurs themselves, and competitors as well as surrounding factors. Besides, the Karen entrepreneurs used the innovation similar to the traditional one. It aimed to make the producers have least adaptation called little by little innovation. It was found that the factor effecting the product innovation under the concept of individual differences put the importance on attitude, invest, and capacity was a criterion for each person. The occurred innovation to be responsive to the basic concept comprised: 1) entrepreneurs who were skillful in clothing, daily life activities, and nature; 2) entrepreneurs who were skillful in clothing and daily life activities; and 3) entrepreneurs who were interested in flowers and nature. Regarding basic concepts about readiness, all of the Karen entrepreneurs had gained it from a training hasted by various government agencies such as time spending for education under daily life environment and contact with neighbors, customers, and various agency representatives. Eventually basic concepts on news innovation expansion of the there entrepreneurs were gained from new innovation using inquiry, acquisition through internet and browser google. In addition, there were inquiries through only customers. This study proposed these form of products: 1) local product applied dress having new look but still maintained traditional patterns and it was suitable for weaning to work; 2) modern shoulder bags, decorated with natural materials and it had many sizes; and 3) bags made of Karen weave cloth which was an identity of Karen ethnic group.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษานวัตกรรมผลิตภัณฑ์พื้นบ้านของผู้ประกอบการชาติพันธุ์กะเหรี่ยง อำเภออมก๋อย จังหวัดเชียงใหม่ “ข้าวกล้อง” ของบ้านทุ่งจำเริง นั้น ได้สืบทอดมาจากบรรพบุรุษ ชนเผ่ากะเหรี่ยงที่ทำกินกันในครัวเรือน ข้าวไร่ หรือ ข้าวกะเหรี่ยง มีสองสายพันธุ์หลัก คือ ข้าวขาว และ ข้าวแดง มีลักษณะอ้วนกลมหลังจากเก็บเกี่ยวผลผลิตแล้วชาวบ้านบางส่วนจะทำการปลูกพืชผักบางส่วนจะทำการ “ทอผ้า” ผ้าทอกะเหรี่ยงย้อมสีธรรมชาติ อำเภออมก๋อย จังหวัดเชียงใหม่ มีความงดงามและเป็นเอกลักษณ์ของผ้าทอที่ไม่เหมือนใคร การทอผ้าทอกะเหรี่ยง เป็นภูมิปัญญา การทอผ้าแบบ "กี่เอว" ด้วยเทคนิคที่มีเอกลักษณ์เฉพาะของชาวกะเหรี่ยง การกี่เอว เป็นวิธีการทอผ้าที่มีเอกลักษณ์สูง มีการสืบทอดมายาวนานกว่าร้อยปี ถือว่ามีเอกลักษณ์เฉพาะ งานวิจัยเชิงผสมผสานนี้ ในส่วนงานวิจัยเชิงคุณภาพใช้การสัมภาษณ์ เสวนาและจัดทำประชุมกลุ่มผ่านผู้ที่เกี่ยวข้อง ผู้ประกอบการที่ผลิตและจำหน่ายสินค้าพื้นบ้านของผู้ประกอบการชาติพันธุ์กะเหรี่ยง บ้านทุ่งจำเริง จำนวน 4 ราย สำหรับงานวิจัยเชิงปริมาณ เก็บข้อมูล 400 ราย ผ่านลูกค้าที่ซื้อสินค้า ในอำเภออมก๋อย จังหวัดเชียงใหม่ โดยวิเคราะห์ 4 ด้านใหญ่ๆ ดังนี้ ข้อมูลทั่วไปของกลุ่มเป้าหมาย ความคิดนวัตกรรม ปัจจัยที่ส่งผลต่อนวัตกรรมการผลิตสินค้า นวัตกรรมพื้นฐาน ผลการวิจัยแสดงให้เห็นถึงผู้ประกอบการมีแนวคิดนวัตกรรมเรื่อง ความคิดสร้างสรรค์ และ เครื่องมือข้อมูลที่สนับสนุนการออกแบบรูปแบบ มาจากลูกค้า ตัวเอง คู่แข่ง รวมถึงปัจจัยสิ่งแวดล้อมในที่ที่ตัวเองอาศัยอยู่ นอกจากนี้ผู้ประกอบการมีการใช้นวัตกรรมในลักษณะค่อยเป็นค่อยไป ส่วนผลการวิจัยเชิงปริมาณแสดงให้เห็นว่า ปัจจัยด้านสิ่งแวดล้อมช่วยให้เกิดแรงบันดาลใจ ในการออกแบบ รูปแบบหรือปรับปรุงผลิตภัณฑ์ นอกจากนี้ด้านครอบครัวและด้านกายภาพ รวมถึงสิ่งแวดล้อมภายในหมู่บ้าน มีความสำคัญต่อนวัตกรรมสินค้าพื้นบ้านชองผู้ประกอบการชาติพันธุ์กะเหรี่ยง บ้านทุ่งจำเริง อำเภออมก๋อย จังหวัดเชียงใหม่th
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14839/698
dc.language.isotha
dc.publisherMaejo University
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.holderMaejo University
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectนวัตกรรมth
dc.subjectผลิตภัณฑ์พื้นบ้านth
dc.subjectผู้ประกอบการth
dc.subjectชาติพันธุ์กะเหรี่ยงth
dc.subjectinnovationen
dc.subjectlocal producten
dc.subjectentrepreneursen
dc.subjectKaren ethnic groupen
dc.subject.classificationBusinessen
dc.titleนวัตกรรมผลิตภัณฑ์พื้นบ้านของผู้ประกอบการชาติพันธุ์กะเหรี่ยง อำเภออมก๋อย จังหวัดเชียงใหม่th
dc.titleLocal Product Innovation Of Karen Ethnic Group Entrepreneurs In Om Koi District, Chiang Mai Provinceen
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
dcterms.accessRightsOpen Access
dspace.entity.typePublication
thesis.degree.disciplineBusiness Administration
thesis.degree.disciplineบริหารธุรกิจ
thesis.degree.grantorมหาวิทยาลัยแม่โจ้
thesis.degree.nameMaster of Business Administration
thesis.degree.nameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
chonlada-inprang-2020.pdf
Size:
4.55 MB
Format:
Adobe Portable Document Format

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
license.txt
Size:
7.79 KB
Format:
Plain Text
Description:

Collections